Sokszor beszélnek arról újonnan megtértek, hogy amióta Jézussal találkoztak, azóta gyökeresen megváltoztak, már nincs az a bűn az életükben, érzelmileg stabilak lettek stb. Ezt a gondolatsort sokan megtoldják azzal a tévhittel is, hogyha valami nehézség ér, akkor Isten büntet, azt mondják nem tértél meg "eléggé".
Létezik,
az, hogy Isten mai napjainkban is büntet?
A kegyelem időszakában Isten hagyhatja belátása szerint azt, hogy elszenvedjük
tetteink következményeit, vagy megengedheti, hogy elviseljük mások által
elkövetett bűnök következményeit. Fontos szem előtt tartanunk, hogy minden ami
történik életünkben, legyen az jó vagy rossz ( Heidelbergi Káté 27.
kérdés-felelet)
nem véletlen és a javunkat szolgálja, ha Istenre bízzuk magunkat.
A „nem tértél meg eléggé"
téves teológiai tétele, egyfajta rossz nyomást gyakorolhat, ami komoly
lelki gondokat okozhat embereknek.
A perkefcionizmus fogságában
Ti
azért legyetek tökéletesek, mint ahogy mennyei Atyátok
tökéletes." (Máté 5:48)
Ezt a kijelentést Jézus a Hegyi Beszéd végén mondja.
Lelkigondozók, pszihológusok azt mondják, hogy a tökéletesség csapdája egy
negatív jelenség ami akár kényszeres viselkedéshez is vezethet. Mit akart Jézus
a Hegyi Beszéd végén mondani? Ha megnézzük az eredeti görög
szöveget, a"tökéletes"
kifejezsésére használt szó,"teljességet"jelent
. Magyar nyelvünkben e két szó között rokonértelmű
(szinonima) kapcsolat van. A bibliában a tökéletesség és a teljesség fogalma
olyan embert jelent akit Isten befogadott a jó és rossz oldalával együtt.
Milyen
káros következménye lehet a tökéletesség csapdájának?
A tökéleteség „csapdája”, emberi teljesitmény szintjére viheti
hitünket, ami nagyon veszélyes..
Jób történetét bizonyára ismerjük. Amikor eléri az a sok nehézség, nyomorúság, abarátai arról
akarják meggyőzni, hogy biztosan valami rosszat tett, valahol valamit elrontott
az életében és Isten ezért bünteti ( Jób 8:3-6, 11:13-16).
A történet vége fele
láthajuk, hogy maga Isten sem ért egyet ezzel : "Miután
az Úr mindezeket elmondta Jóbnak, így szólt az Úr a témáni Elifázhoz: Haragra
gerjedtem ellened és két barátod ellen, mert nem beszéltetek rólam olyan
helyesen, mint szolgám, Jób."( Jób 42:7).
Maga Jézus is többször figyelmezteti tanítványait, hogy ha
neki nehéz volt, és szenvedett, akkor nekünk sem lesz egy nehézségektől mentes életünk. Láthatjuk a
tanítványok életében is ahogyan feltörnek gyengeségek, kételyek és bűnök annak
ellenére, hogy már jó ideje Jézus mellett vannak. Gondoljunk azokra az emberi
reakciókra amiket a tanítványok tanúsítanak Jézus jelenlétében: Péter hazudik,
próbálja Jézust "lebeszélni" a kereszthalál vállalásáról, szintén Ő az
aki sokszor önigazult magatartást vesz fel. Tamás kételkedik, a tanítványok egy csoportja elakar pusztítani egy
települést csupán azért mert nem fogadták el őket és a prédikációjukat .
Hogyan takarjuk el mi emberi módon a bűnünket, hibáinkat?
·
Tagadás: úgy
teszünk mintha nem is létezne a bűn az
életünkben.
·
Jó cselekedetekkel: igyekszünk
szorgalmasan ″ledolgozni″ az adosságunkat, ezáltal próbáljuk enyhíteni a
bűntudatunkat.
·
Törvény által: elitéljük
önmagunkat a törvény tükrében, vádoljuk saját magunkat.
Tökéletlen állapotunk egy
teljesen elfogadott állapot a Biblia tükrében. Ha felismerünk olyan bűnöket
magunkban amiket Jézus is többször említ (Márk
7:20-23), válalljuk fel ezeket, hisz a kegyelem hálójába
ezek is beleférnek. „Mert Isten az,
aki munkálja bennetek mind az akarást, mind a
véghezvitelt tetszése szerint.” (Fil 2,13)
Ez a bejegyzés Henry Cloud és John Townsend könyve alapján készült. Eredetiben itt.
Ez a bejegyzés Henry Cloud és John Townsend könyve alapján készült. Eredetiben itt.